Wycieczka do Łodzi

« Wróć do listy aktualności
środa, 22 styczeń 2020

W ubiegłą sobotę wraz z mieszkańcami Grodziska udaliśmy się na wycieczkę do Łodzi. Plan na wycieczkę był taki, żeby podążać szlakiem włókiennictwa w tym mieście. Wycieczkę rozpoczęliśmy od odwiedzenia zespołu fabryk włókiennictwa Księży Młyn, w której pobliżu czekał na nas przewodnik. Pan Krzysztof okazał się pasjonatem swojego miasta, który na temat każdej budowli miał do opowiedzenia mnóstwo ciekawych anegdot. Na tej podstawie wiedzieliśmy, że wycieczka będzie arcyciekawa.

Ruszyliśmy na spacer po Księżym Młynie poznając jednocześnie historię miasta i ich barwnych mieszkańców. Co chwila zatrzymywaliśmy się przy kolejnych pałacach i fabrykach. Naszym celem był Pałac Herbsta. Pałac z zewnątrz nie robił wrażenia w porównaniu do budynków, które mijaliśmy po drodze. Jednak jego wnętrze zachwyciło każdego z nas. O tym, że budowla jest wyjątkowa niech świadczy otrzymanie przez Muzeum Sztuki w Łodzi medalu Europa Nostra przyznanej za przywrócenie świetności rezydencji Herbstów.

Następnie udaliśmy się na zwiedzanie ulicy Piotrkowskiej. Pan Krzysztof opowiadał nam o mijanych kamienicach, osobach ważnych dla Łodzi. Mogliśmy zobaczyć również ciekawe miejsce tak jak żydowską Kuczkę na jednym z podwórek znajdujących się przy ulicy Piotrkowskiej. Tu też zrobiliśmy sobie godzinną przerwę, aby każdy mógł uzupełnić siły przed drugą częścią zwiedzania.

Po przerwie udaliśmy się do Centralnego Muzeum Włókiennictwa. Podczas zwiedzania poznaliśmy historię tego obiektu, mogliśmy zobaczyć jaki hałas towarzyszył pracownikom fabryki. Zobaczyliśmy na własne oczy ewolucję jaka postępowała we włókiennictwie. Wszystko to w asyście przewodników, którzy znali odpowiedź na każde pytanie.

Ostatnim punktem naszej wycieczki była łódzka Manufaktura, czyli gigantyczne centrum handlowe mieszczące się na terenie dawnego kompleksu fabrycznego Izraela Poznańskiego. Miejsce to jest doskonałym przykładem jak można nadać „nowe życie” obiektom historycznym, zachowując ich dawną atmosferę.

Po tak intensywnym dniu udaliśmy się do autokaru i podróż powrotną do Grodziska. W autokarze wszyscy zgodnie przyznaliśmy, że wycieczka była udana. Dziękujemy wszystkim za obecność i na kolejne nasze wycieczki zapraszamy już w lutym.